DUKE ELLINGTON SOCIETY OF SWEDEN

Hem » Alice Babs » Serenade To Sweden – alternativa tagningar

Serenade To Sweden – alternativa tagningar

Ämnen i inlägg

reprise

Serenade To Sweden take 7

IN ENGLISH

Det skulle dröja ända tills 1966 innan inspelningarna från Studio Hoche i Paris den 28 februari och 1 mars 1963 gavs ut av Reprise. Albumet fick namnet ”Alice Babs & Duke Ellington – Serenade To Sweden” och har skivnummer RS 5024. Skivetikett ses ovan. Av outgrundliga skäl skeddeutgivningen bara i Europa.

Det svenska skivbolaget Telestar, som var Alice Babs’ skivbolag vid den tiden, skaffade sig också rättigheter att ge ut skivan och det skedde på Telestar TRS 11 100.

De båda utgåvorna är identiska till innehåll och omslag och har samma informationsrika baksidestext skriven av Ragnvi Gylder.

Nu 40 år senare har det också dykt upp en CD-version på skivmärket Real Gone Music men innehållet är detsamma som på LP-skivorna.

Under hektiska kvällar och nätter i Paris gjorde man en stor mängd upptagningar av de olika melodierna, men alla tagningar är förstås inte fullständiga.

Av de sexton melodier som spelades in fann femton vägen till skivan. Things Ain’t What They Used To Be lämnades utanför.

En del av dem är välkända och ofta inspelade Ellingtonnummer som Serenade To Sweden, Azure, Come Sunday, C-Jam Blues, I Didn’t Know About You, Satin Doll och I’m Beginning To See The Light.

La De Doody Doo är en Ellington-komposition från 30-talet och den enda andra inspelningen av den är med Ivie Anderson från 1938. Kanske var det en melodi Alice Babs kände till från sina ungdomsår?

Take Love Easy komponerade Ellington för Beggar’s Holiday men den har bara framförts vid ett handfull tillfällen. TV-programmet Indigo var ett av dem. Something To Live For är en tidig komposition av Billy Strayhorn från 1939 (med Ellington som medkompositör). Också den sällan framförd.

The Boy In My Dreams är skriven av Mercer Ellington. Titeln är egentligen registrerad som The Girl In My Dreams, men eftersom den framförs av en kvinna så fick det väl bli ”Boy”.

Stoona var en helt ny Ellington-komposition och Ellington spelade bara in den två gånger. Det andra tillfället var en ”stockpile”-session i maj samma år.

Untitled Lullaby har krediterats Ellington men den får väl mer anses vara en stundens improvisation än en formell kompositio

Många av de alternativtagningar, som gjordes och aldrig getts ut, klingar väl så bra som de som finns med på skivan. Vi vill därför gärna dela med oss av några av dessa.

I början av artikeln finns ett exempel – Serenade To Sweden – på en alternativtagning;  resten finns i Godisrummet och är förbehållet DESS’ medlemmar.

Den här gången presenterar sex olika alternativtagningar, nämligen Azure tk7, Satin Doll tk 1, Untitled Lullaby tk 2, Take Love Easy tk 2, C-Jam Blues tk 1 samt Serenade To Sweden tk 7. De tre första är inspelade den 28 februari 1963 och övriga den 1 mars.

Medverkande vid dessa inspelningar är förutom Duke och Alice, tre icke namngivna musiker på franskt horn, Gilbert Rovere bas och Christian Garros trummor (28 feb). Den 1 mars tillkommer Pierre Gossez klarinett, Joe Hrasko altsax, Gerard Badini tenorsax samt Billy Strayhorn och Kenny Clarke på resp. piano och trummor.

Vi har för avsikt att återkomma längre fram och göra flera alternativtagningar från dessa inspelningstillfällen tillgängliga för DESS’ medlemmar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: